Rejestracja FAQ Użytkownicy Szukaj Forum Forum o lokomotywach obsługujących pociągi kwalifikowane Strona Główna

Forum Forum o lokomotywach obsługujących pociągi kwalifikowane Strona Główna » EP05 » Krótko o EU05/EP05
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Krótko o EU05/EP05
PostWysłany: Wto 11:58, 29 Sie 2006
Siara
Administrator

 
Dołączył: 29 Sie 2006
Posty: 130
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: W-wa Zach. ( Odolany )


Historia lokomotywy EU05 zaczyna w 1960 r. kiedy to Polskie Koleje Państwowe podpisały kontrakt z Zakładami im. Lenina (SKODA PILZNO), mieszczącymi się w ówczesnej Czechosłowackiej Republice Socjalistycznej.
Kontrakt opiewał na dostawę trzydziestu sztuk lokomotyw, oznaczonych fabrycznie jako E499.1.
Po kilku miesiącach dostarczono kompletną serię, którą na stan PKP przyjęto jako EU05.
Zgodnie z założeniem, lokomotywy te zaczęły obsługiwać szybkie pociągi pasażerskie, gdyż posiadane dotychczas lokomotywy EU04, wykazywały się dużą awaryjnością, zaś EP02 oraz EP03 stanowiły, nawet jak na tamte czasy, "pomniki myśli technicznej". Konstrukcyjnie EU05 były wówczas najnowocześniejszymi pojazdami jakimi dysponowała kolej.

Lokomotywy prawie w całości przydzielono do lokomotywowni Warszawa Odolany, nie licząc kilku sztuk, czasowo oddelegowanych do Gliwic, a następnie do Łodzi. Po reorganizacji w węźle warszawskim, cała seria EU05 została przydzielona do lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska.

w 1969 r rozpoczęto badania, mające na celu wprowadzenie zmian konstrukcyjnych, umożliwiających znaczne, jak na ówczesne czasy, podniesienie prędkości maksymalnej EU05 ze 125 do 160 - 170 km/h. Pierwsze próby przeprowadzano na lokomotywie EU05-29, w której zasadniczą zmianą była przebudowa przekładni głównej. W trakcie prób stwierdzono, że EU05, jest stanie bezproblemowo osiągnąć prędkość 170 km/h, Dlatego też, zdecydowano, że przy okazji wykonywania pierwszej naprawy głównej,że cała seria ulegnie przebudowie, umożliwiającej jej eksploatację z prędkością max. do 160 km/h. Trzy lokomotyw (EU05-09, 12, 19 ) nie doczekały się wspomnianych zmian

Z początkiem lat 80, serię EP05 zaczęto przygotowywać do eksploatacji w ruchu ekspresowym. Część pojazdów przystosowano do wielokrotnego sterowania, wyposażono w sprzęgi powietrzne do obsługi urządzeń pneumatycznych w pociągu (np. samoczynne zamykanie drzwi). Wybudowana i oddana do użytku kilka lat wcześnie Centralna Magistrala Kolejowa umożliwiała prowadzenie pociągów z dużymi prędkościami. Jednak dopiero w 1984 r po jej torach pomknął pociąg ekspresowy "Górnik", prowadzony EP05, z prędkością 140 km/h.

W drugiej połowie lat 80 prędkość szlakową na CMK podniesiono do 160 km/h i wtedy "czech" dopiero pokazał na co go stać. Prowadził pociągi płynnie, sprawnie przyśpieszając do v/max, wykazywał się dość wysokim wskaźnikiem niezawodności. W kilku pojazdach przebudowano sprzęgła Secherona, na sprzęgła Skoda, identyczne jak zastosowane w "czechu-bliźniaku" czyli ET40.

Wprowadzenie do eksploatacji elektrowozu EP09, spowodowało, że podjęto decyzje o stopniowym wycofywaniu z ruchu serii EP05. Jednak duża zawodność wspomnianych lokomotyw EP09 opóźniła wycofanie wyeksploatowanych "czechów". W połowie lat 90 jeszcze kilka sztuk można było zobaczyć, sprawnie pomykających na trasach Warszawa-Kraków/Katowice/Poznań.

Obecnie na stanie PKP są dwie sztuki tych lokomotyw EP05-16 i 23
EP05-23 posiada nowe malowanie PKP CARGO
Obecnie "czechy" są odstawione na terenie lok. W-wa Olszynka Grochowska.
Także na terenie tej że lokomotywowni można spotkać EP05-01 i 18 które oczekują na pocięcie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 10:29, 12 Wrz 2007
Robert

 
Dołączył: 12 Wrz 2007
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3


Cytat:
Także na terenie tej że lokomotywowni można spotkać EP05-01 i 18 które oczekują na pocięcie.


Witam.
Małe sprostowanie.
Na Olszynce Grochowskiej stoja faktycznie dwie maszyny EP05. tj EP05-01 i EP05-18. Jedynka jeszcze nie jest oficjalnym eksponatem Muzeum Kolejnictwa w Warszawie ale ma być przekazana z Nieruchomości z Warszawy. Pisma są ale jeszcze nie ma decyzji ze strony MUZKOL-u.
Plany na uratowanie tych maszyn już są. Obecnie pracuje nad ich ratowaniem co nie jest łatwe.
Zapewniam, że trzymam rękę na pulsie i lokomotywy nie pójdą na żyletki.

Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Krótko o EU05/EP05
PostWysłany: Nie 21:27, 27 Wrz 2009
wnoto

 
Dołączył: 27 Wrz 2009
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3


Siara napisał:
Historia lokomotywy EU05 zaczyna w 1960 r. kiedy to ...

W drugiej połowie lat 80 prędkość szlakową na CMK podniesiono do 160 km/h i wtedy "czech" dopiero pokazał na co go stać. Prowadził pociągi płynnie, sprawnie przyśpieszając do v/max, wykazywał się dość wysokim wskaźnikiem niezawodności.

Wprowadzenie do eksploatacji elektrowozu EP09, spowodowało, że podjęto decyzje o stopniowym wycofywaniu z ruchu serii EP05. Jednak duża zawodność wspomnianych lokomotyw EP09 opóźniła wycofanie wyeksploatowanych "czechów". W połowie lat 90 jeszcze kilka sztuk można było zobaczyć, sprawnie pomykających na trasach Warszawa-Kraków/Katowice/Poznań.

Obecnie na stanie PKP są dwie sztuki tych lokomotyw EP05-16 i 23
EP05-23 posiada nowe malowanie PKP CARGO


Dlaczego mimo dobrych parametrów i dobrej prędkości przelotowej te maszyny nie ostały się w większej ilości do czasów obecnych.

Z prostego porównania parametrów widać że przy mniejszym zużyciu energii mają taką samą siłę (EU08 do EU09).
Możecie to mi laikowi wyjaśnić ?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wnoto dnia Nie 21:29, 27 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Krótko o EU05/EP05
  Forum Forum o lokomotywach obsługujących pociągi kwalifikowane Strona Główna » EP05
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  



fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © phpBB Group
Theme designed for Trushkin.net | Themes Database.
Regulamin