Rejestracja FAQ Użytkownicy Szukaj Forum Forum o lokomotywach obsługujących pociągi kwalifikowane Strona Główna

Forum Forum o lokomotywach obsługujących pociągi kwalifikowane Strona Główna » EP08 » Krótko o EP08
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Krótko o EP08
PostWysłany: Wto 15:18, 05 Wrz 2006
Reds

 
Dołączył: 29 Sie 2006
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: ŚwiętochłowICe


Historia Konstrukacji:
W ramach poszukiwania doraźnych rozwiązań wobec zamierzonego podnoszenia prędkości pociągów ekspresowych na liniach zelektryfikowanych, Centralny Zarząd Trakcji MK i COBiRTK opracowały założenia dostosowania produkowanych wtedy lokomotyw do zwiększonej prędkości konstrukcyjnej.

Seria EP08 powstała na bazie udanej konstrukcji brytyjskiej, oznaczonej na PKP jako EU06 (a następnie produkowanej przez wrocławski 'Pafawag' jako seria EU07) i produkowana była we Wrocławiu w latach 1972-1976 w łączniej ilości 15 egzemplarzy. Wstrzymanie produkcji wiązało się z brakiem zapotrzebowania PKP na tego rodzaju tabor, w sytuacji poważnych braków lokomotyw do prowadzenia ciężkich pociągów pasażerskich. zaś 'Pafawag' nie był w stanie zwiększyć produkcję tych ostatnich, produkując równolegle drugą serię.

Najważniejszą zmianą w serii EP08 w stosunku do pierwowzoru jest zmiana przełożenia przekładni zębatej z 79:18 na 77:24, co pozwala lokomotywie osiągnąć teoretycznie prędkość 160 km/h, jednakże producent lokomotyw ograniczył ich prędkość do 140 km/h (przy jeżdzie luzem - 110 km/h). Następną poważną zmianą było zastosowanie tocznego ułożyskowania wału drążonego (zamiast stosowanego w serii EU07 - ślizgowego). Tutaj jednak 'Pafawag' nie był konsekwentny i w lokomotywach 002 do 005 zastosował ułożskowanie ślizgowe, które okazało się nieodpowiednie do założonej prędkości konstrukcyjnej. Lokomotywy te po krótkim czasie przemianowano na serię EU07, nadając im numery od 241 do 244. Do innych zmian konstrukcyjnych względem wzorcowej serii zaliczyć należy: zastosowanie nowych silników trakcyjnych EE541c (lepsza klasa izolacji), wprowadzenie szyb klejonych wielowarstwowych o grubości 14 mm z napyloną warstwą grzejną (złoty odblask szyby), wprowadzenie nowych pneumatycznych wycieraczek szyb czołowych i wreszcie nowe osłony otworów rewizyjnych przetwornic, które w toku eksploatacji okazały się wadą (trudności z założeniem opaski na korpus przetwornic w warunkach zabudowy w lokomotywie). Podobno owe osłony były modernizacją zatwierdzoną oficjalnie przez CBK.

W serii EP08 nie wyeliminowano podstawowych wad lokomotyw typu EU06/07, do których należą: zbyt ciasne rozmieszczenie maszyn pomocniczych (zły dostęp), niewygodne stanowisko maszynisty, złe rozmieszczenie pomostów na czołownicy, brak pomostów dachowych po jednej stronie pantografów oraz częste luzowanie zamocowania silników w ramach wózków (w lokomotywach EP08 i EU06/07 silniki są całkowicie odsprężynowane i nie opierają się na osi zestawu kołowego).

Obecnie na stanie PKP Cargo znajduje się 9 lokomotyw serii EP08, które z powodu braku lokomotyw do obsługi pociągów IC i ekspresów będą jeszcze pewno długo eksploatowane na PKP.

Dane Techniczne:
Układ osi: Bo'Bo'
Długość ze zderzakami: 15 940 mm
Masa w stanie służbowym: 80 000 kg
Średnica kół: 1 250 mm
Prędkość konstrukcyjna: 140 km/h
Nacisk zestawu kołowego: 20 000 kg
Moc godzinna lokomotywy: 2 080 kW
Moc ciągła lokomotywy: 2 000 kW
Maksymalna siła pociągowa: 25 000 kg
Napięcie rozrządu: 110 V=
Typ hamulca: Oerlikon



Ilostan:
EP08-001 CM Warszawa
EP08-002 > EU07-242
EP08-003 > EU07-244
EP08-004 > EU07-243
EP08-005 > EU07-241
EP08-006 CM Warszawa
EP08-007 CM Warszawa
EP08-008 CM Warszawa
EP08-009 CM Warszawa
EP08-010 CM Warszawa
EP08-011 CM Warszawa
EP08-012 CM Warszawa
EP08-013 CM Warszawa
EP08-014 +++
EP08-015 +++


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Krótko o EP08
  Forum Forum o lokomotywach obsługujących pociągi kwalifikowane Strona Główna » EP08
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  



fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © phpBB Group
Theme designed for Trushkin.net | Themes Database.
Regulamin